Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
- viwaldi
- Porucznik

- Posty: 624
- Rejestracja: 13 sie 2014, o 10:44
- Województwo: Wybierz
Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Nie masz pozwolenia na poszukiwania? Będziesz przestępcą
Sejm przyjął nowelizację ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Część zmian dotyczy poszukiwaczy skarbów.
O tym, że trwają prace nad zmianą ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, informowaliśmy na początku czerwca. 14 marca projekt nowej ustawy trafił na ręce Marszałka Sejmu, 22 maja do Komisji Kultury i Środków Przekazu, a 22 czerwca przyjęty został przez Sejm. Na żadnym z etapów prac – mimo prób samych zainteresowanych – nie zasięgnięto opinii środowiska detektorystów. Niestety, należy wyraźnie podkreślić, że nikt nie miał takiego obowiązku, bo środowisko poszukiwaczy skarbów wciąż nie ma swojego oficjalnego przedstawicielstwa czy reprezentacji.
Najważniejsza zmiana – w kontekście poszukiwań zabytków – dotyczy osób, które bez pozwolenia lub wbrew warunkom pozwolenia będą – przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania – poszukiwać zabytków. Do tej pory działanie to traktowane było jako wykroczenie. Od tej pory (te zmiany wejdą w życie od stycznia 2018 roku) będzie to przestępstwo, zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. W uzasadnieniu projektu można było przeczytać, że „potrzeba zmiany w tym zakresie wynika z narastającego problemu nielegalnych poszukiwań zabytków, w tym zabytków archeologicznych”.
Jak będzie to wyglądać w praktyce? Autorzy zmian twierdzą, że zaostrzenie karania za nielegalne poszukiwania zabytków pozwoli na zapewnienie skutecznej ochrony zabytków archeologicznych. Z kolei według administratorów fan page „Z szuflady detektorysty”, który od wielu miesięcy krytycznie wypowiada się o działalności poszukiwaczy skarbów, wynika, że „sama zmiana kwalifikacji [czynu] sprawia, że wszyscy poszukiwacze pełniący publiczne funkcje zrezygnują z poszukiwań. Złapany na nielegalnych poszukiwaniach z automatu traci etat w policji czy innych służbach”. Z komentarzy dostępnych na tym samym profilu wynika też, że cały czas jest też mowa o całkowitej zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W trakcie prac nad zmianą ustawy zwracano uwagę na fakt, że mimo prowadzonych na szeroką skalę poszukiwań zabytków w Polsce, z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie tego typu działań występuje około 100 osób rocznie w skali całego kraju. To rzeczywiście niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że szacuje się, iż w Polsce poszukiwaczy skarbów jest około 100 tysięcy. W całej dyskusji pominięto jednak fakt, że wiele grup skupiających poszukiwaczy skarbów, od wielu lat postuluje wprowadzenie zmian, które uregulowałyby sytuację detektorystów w Polsce, między innymi poprzez ułatwienie i uproszczenie procedury uzyskiwania pozwolenia.
Czy jest to konieczne? Owszem, bo w wielu regionach kraju osoby chcące uzyskać pozwolenie na prowadzenie poszukiwań odsyła się z kwitkiem. Znajomość ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – w kontekście poszukiwań zabytków – wśród osób wydających decyzje czy zgody, pozostawia, niestety, wiele do życzenia. Dla przykładu Lasy Państwowe (wiele osób prowadzi poszukiwania na terenie lasów) dopiero teraz pracują nad zarządzeniem, regulującym kwestie wydawania i niewydawania pozwoleń. Zawierać ono będzie regulamin prowadzenia poszukiwań w lesie oraz wzór umowy, którą nadleśnictwo powinno zawierać z poszukiwaczem.
Zdaniem przedstawicieli środowiska detektorystów, karanie i zaostrzanie przepisów przynieść może efekt odwrotny od zamierzonego. W dyskusji, która wywiązała się na wspomnianym już profilu „Z szuflady detektorysty”, doświadczony poszukiwacz Artur Troncik stwierdził, że w obliczu zmian większa część środowiska „zejdzie do podziemia”. Czy tak się stanie? Pokażą najbliższe miesiące.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że może być to pierwszy krok do częściowej lub całkowitej delegalizacji poszukiwań zabytków w Polsce. Z oficjalnym zapytaniem w tej sprawie zwrócimy się w najbliższym czasie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Osoby, które chciałyby uzyskać pozwolenie na prowadzenie poszukiwań zabytków, mogą skorzystać z poradnika, zamieszczonego na stronach zdziennikaodkrywcy.pl (należy zwrócić uwagę na konieczność uaktualnienia podstawy prawnej).
http://zdziennikaodkrywcy.pl/rzad-zaost ... #more-5155
Sejm przyjął nowelizację ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Część zmian dotyczy poszukiwaczy skarbów.
O tym, że trwają prace nad zmianą ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, informowaliśmy na początku czerwca. 14 marca projekt nowej ustawy trafił na ręce Marszałka Sejmu, 22 maja do Komisji Kultury i Środków Przekazu, a 22 czerwca przyjęty został przez Sejm. Na żadnym z etapów prac – mimo prób samych zainteresowanych – nie zasięgnięto opinii środowiska detektorystów. Niestety, należy wyraźnie podkreślić, że nikt nie miał takiego obowiązku, bo środowisko poszukiwaczy skarbów wciąż nie ma swojego oficjalnego przedstawicielstwa czy reprezentacji.
Najważniejsza zmiana – w kontekście poszukiwań zabytków – dotyczy osób, które bez pozwolenia lub wbrew warunkom pozwolenia będą – przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania – poszukiwać zabytków. Do tej pory działanie to traktowane było jako wykroczenie. Od tej pory (te zmiany wejdą w życie od stycznia 2018 roku) będzie to przestępstwo, zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. W uzasadnieniu projektu można było przeczytać, że „potrzeba zmiany w tym zakresie wynika z narastającego problemu nielegalnych poszukiwań zabytków, w tym zabytków archeologicznych”.
Jak będzie to wyglądać w praktyce? Autorzy zmian twierdzą, że zaostrzenie karania za nielegalne poszukiwania zabytków pozwoli na zapewnienie skutecznej ochrony zabytków archeologicznych. Z kolei według administratorów fan page „Z szuflady detektorysty”, który od wielu miesięcy krytycznie wypowiada się o działalności poszukiwaczy skarbów, wynika, że „sama zmiana kwalifikacji [czynu] sprawia, że wszyscy poszukiwacze pełniący publiczne funkcje zrezygnują z poszukiwań. Złapany na nielegalnych poszukiwaniach z automatu traci etat w policji czy innych służbach”. Z komentarzy dostępnych na tym samym profilu wynika też, że cały czas jest też mowa o całkowitej zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W trakcie prac nad zmianą ustawy zwracano uwagę na fakt, że mimo prowadzonych na szeroką skalę poszukiwań zabytków w Polsce, z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie tego typu działań występuje około 100 osób rocznie w skali całego kraju. To rzeczywiście niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że szacuje się, iż w Polsce poszukiwaczy skarbów jest około 100 tysięcy. W całej dyskusji pominięto jednak fakt, że wiele grup skupiających poszukiwaczy skarbów, od wielu lat postuluje wprowadzenie zmian, które uregulowałyby sytuację detektorystów w Polsce, między innymi poprzez ułatwienie i uproszczenie procedury uzyskiwania pozwolenia.
Czy jest to konieczne? Owszem, bo w wielu regionach kraju osoby chcące uzyskać pozwolenie na prowadzenie poszukiwań odsyła się z kwitkiem. Znajomość ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – w kontekście poszukiwań zabytków – wśród osób wydających decyzje czy zgody, pozostawia, niestety, wiele do życzenia. Dla przykładu Lasy Państwowe (wiele osób prowadzi poszukiwania na terenie lasów) dopiero teraz pracują nad zarządzeniem, regulującym kwestie wydawania i niewydawania pozwoleń. Zawierać ono będzie regulamin prowadzenia poszukiwań w lesie oraz wzór umowy, którą nadleśnictwo powinno zawierać z poszukiwaczem.
Zdaniem przedstawicieli środowiska detektorystów, karanie i zaostrzanie przepisów przynieść może efekt odwrotny od zamierzonego. W dyskusji, która wywiązała się na wspomnianym już profilu „Z szuflady detektorysty”, doświadczony poszukiwacz Artur Troncik stwierdził, że w obliczu zmian większa część środowiska „zejdzie do podziemia”. Czy tak się stanie? Pokażą najbliższe miesiące.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że może być to pierwszy krok do częściowej lub całkowitej delegalizacji poszukiwań zabytków w Polsce. Z oficjalnym zapytaniem w tej sprawie zwrócimy się w najbliższym czasie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Osoby, które chciałyby uzyskać pozwolenie na prowadzenie poszukiwań zabytków, mogą skorzystać z poradnika, zamieszczonego na stronach zdziennikaodkrywcy.pl (należy zwrócić uwagę na konieczność uaktualnienia podstawy prawnej).
http://zdziennikaodkrywcy.pl/rzad-zaost ... #more-5155
- Mokra Sasha
- ST-PLUTONOWY

- Posty: 121
- Rejestracja: 25 kwie 2016, o 14:25
- Województwo: Wybierz
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Jeżeli świadomie szukam monet z okresu PRL bo wiem że na danym polu mogą być, jestem przestępcą? Już widzę te sprawy sądowe z dowodem kilku monet z okresu PRL 
- Dżulka
- Generał Broni

- Posty: 2021
- Rejestracja: 28 gru 2012, o 12:05
- Województwo: Wybierz
- Lokalizacja: lubuskie
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 196 times
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
- These users thanked the author Dżulka for the post (total 2):
- wolfram • propranolol
- Rating: 11.11%
"Idź przez życie z podniesionym czołem, a nie z zadartym nosem." Magdalena Samozwaniec.
- LadyBug
- ST-CHORAZY

- Posty: 292
- Rejestracja: 5 lut 2017, o 20:06
- Województwo: Podkarpackie
- Lokalizacja: galicja
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Od tego siedzenia i nic nie robienia to juz sie niektórym w głowie poprzewracało, lepiej żebym zabytek zgnil w ziemi niż żeby ktoś odnalazł i oddal muzeum!!! Bravo!;;
- propranolol
- ST.SIERZANT-SZTABOWY

- Posty: 203
- Rejestracja: 6 kwie 2017, o 15:47
- Województwo: Śląskie
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 12 times
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
i Co to zmieni ? kto ma to we krwi będzie szukał dalej mimo wszelkich niedogodności, zakazów, nakazów, kar itp
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
I nie zmienia się nic, nic, nic
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
Ja tak to właśnie widzę, może ty widzisz różnicę
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
I nie zmienia się nic, nic, nic
{Peja)
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
I nie zmienia się nic, nic, nic
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
Ja tak to właśnie widzę, może ty widzisz różnicę
I nie zmienia się nic - dalej trzeba żyć
I nie zmienia się nic, nic, nic
{Peja)
- These users thanked the author propranolol for the post:
- ergos13
- Rating: 5.56%
To znaczy tak niewiele, prawie nic
W półmroku, monety błysk
W półmroku, monety błysk
- explokera
- Marszałek

- Posty: 3228
- Rejestracja: 9 maja 2014, o 21:11
- Województwo: Mazowieckie
- Imię: A.
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Teraz w zestawie z wykrywaczem na Allegro będzie saperka plecak na fanty i czerwona latarka na czoło żeby każdy chodząc nocą nie potykał się o korzenie w lesie i redliny na kartoflisku 
...50 ml wódki przed posiłkiem zabija wszystkie znane wirusy i bakterie.............1000 ml nawet te nieznane .....
- propranolol
- ST.SIERZANT-SZTABOWY

- Posty: 203
- Rejestracja: 6 kwie 2017, o 15:47
- Województwo: Śląskie
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Dla zamożniejszych w zestawie noktowizorexplokera pisze:Teraz w zestawie z wykrywaczem na Allegro będzie saperka plecak na fanty i czerwona latarka na czoło żeby każdy chodząc nocą nie potykał się o korzenie w lesie i redliny na kartoflisku
To znaczy tak niewiele, prawie nic
W półmroku, monety błysk
W półmroku, monety błysk
- Mokra Sasha
- ST-PLUTONOWY

- Posty: 121
- Rejestracja: 25 kwie 2016, o 14:25
- Województwo: Wybierz
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Jak będzie ktoś szedł do was na polu to uciekać , mamy przewagę w trudnych warunkach, a nikomu sie nie bedzie chciało nas gonic:D
-
blabson
- KAPRAL

- Posty: 41
- Rejestracja: 18 lut 2017, o 17:10
- Województwo: Dolnośląskie
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Albo źone wziąść za obserwatoradanielb pisze:Jak będzie ktoś szedł do was na polu to uciekać , mamy przewagę w trudnych warunkach, a nikomu sie nie bedzie chciało nas gonic:D
Quasar ARM
- luger1979
- St. Chorąży Sztabowy

- Posty: 422
- Rejestracja: 25 kwie 2016, o 10:23
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Pierwszego którego złapią i pójdzie za to ,,siedzieć,, przejdzie do historii.
THC
- DITKU
- SPEC

- Posty: 845
- Rejestracja: 12 paź 2012, o 21:42
- Województwo: Wybierz
- Festung
- SPEC

- Posty: 1523
- Rejestracja: 8 lis 2012, o 18:35
- Województwo: Wybierz
- Lokalizacja: Sátoraljaújhely
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Jak takie argumenty zostały przedstawione w senacie i sejmie to faktycznie jest koniec...
http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/ ... -jacwingow
http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/ ... -jacwingow
Gdybym był cukierkiem jaki miałbym smak?
Byłbym twardym cukierkiem, innych opcji brak!
Dlaczego twardym skąd wybór taki?
One się wszystkim dają we znaki.
Stara szakala bajka.....
Byłbym twardym cukierkiem, innych opcji brak!
Dlaczego twardym skąd wybór taki?
One się wszystkim dają we znaki.
Stara szakala bajka.....
-
marekgti
- MLODSZY CHORAZY

- Posty: 228
- Rejestracja: 30 mar 2015, o 23:21
- Województwo: Mazowieckie
- Imię: Marek
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
Masakra..Festung pisze:Jak takie argumenty zostały przedstawione w senacie i sejmie to faktycznie jest koniec...
http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/ ... -jacwingow
Senat jeszcze chyba nie zaklepał ustawy, a po senacie prezydent.. czyli teoretycznie jeszcze szanse na zmiany są.
- luger1979
- St. Chorąży Sztabowy

- Posty: 422
- Rejestracja: 25 kwie 2016, o 10:23
- Województwo: Śląskie
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
NIESTETY ustawa przeszła praktycznie jednomyślnie przez Sejm - teraz tylko Senat, podpis Prezydenta i wejdzie w życie. Musimy się zmobilizować i działać bardzo szybko.
http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/ ... y-zabytkow
Kontynuujemy akcję wysyłania e-mail - tym razem do Senatorów RP oraz listów na adresy Biur Senatorskich. Niech każdy zainteresowany wyśle maila ze sprzeciwem do Senatorów, którzy będą decydować o tym, czy przejdzie czy też nie.
Poniżej wrzucam listę maili do Senatorów i dwie propozycje treść sprzeciwu. Można oczywiście napisać swoimi słowami, do czego gorąco zachęcam.
Namawiajcie do udziału w akcji wszystkich znajomych, rodzinę - niech wiedzą, że walczymy. Proszę również serdecznie o zamieszczanie propozycji pisania tych maili na innych - zaprzyjaźnionych forach. Można oczywiście wysyłać maile z fikcyjnego konta e-mail i fikcyjnym podpisem - nikt nas za to karał nie będzie.
Żeby sprawa była jasna: jesteśmy realistami i mamy świadomość, mizerności tych posunięć. Jednakże brak jakichkolwiek działań jest po prostu poddaniem się.
Propozycja nr 1:
Szanowna Pani Senator / Szanowny Panie Senatorze
W związku z wprowadzeniem do Kancelarii Sejmu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk sejmowy nr 1403), zwracam się do Pana/Pani jako parlamentarzysty z obwodu w jakim zamieszkuję o głosowanie przeciw temu projektowi.
Jak wynika z uzasadnienia projektu przygotowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa narodowego, szacunkowo w Polsce amatorskim poszukiwaniem śladów przeszłości z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych i technicznych (tzw. detektorów metali) zajmuje się rzesza ok. 100.000 osób.
W znakomitej większości są to pasjonaci - osoby, interesujące się hobbystycznie historią (czasem i zawodowo) , dążące do zachowania materialnych przedmiotów odnalezionych w ziemi dla następnych pokoleń. Nie rzadko oddających znaleziska do lokalnych muzeów czy WKZów, ponosząc nakłady choćby własnego czasu, nie oczekując jakiegokolwiek zadośćuczynienia.
Obecny kształt ustawy - mimo niedoskonałości krytykowanych przez środowisko - przewiduje konieczność pozyskania zgody na poszukiwania zabytków od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wiąże się to ze znaczną ilości formalności jak i wydatków pieniężnych - choć by z samą opłatą administracyjna wynosząca osiemdziesiąt złotych. Prócz tego trzeba załączyć pisemną zgodę dysponenta gruntów. Poszukiwanie zabytków bez wymaganego zezwolenia w świetle obowiązującej ustawy jest wykroczeniem ze stosownymi sankcjami (areszt, ograniczenie wolności lub grzywna). Już te sankcje stanowią znaczną dolegliwość. Trzeba mieś na względzie, że zdecydowana większość eksploratorów w tym i ja, traktuje spacery z detektorem w kategoriach rozrywki i hobby. Czasem są to pojedyncze godziny w środku tygodnia. Czasem te poszukiwania odbywają sie w najbliższym otoczeniu domów - czy wręcz na gruntach stanowiących własność eksploratora. I tutaj konieczność pozyskania zezwolenia o którym wyżej wydaje się być już co najmniej nieporozumieniem.
Jednakże w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wprowadzono propozycję znacznego zaostrzenia sankcji i zmiany charakteru czynu o którym w przepisie art. 111 przedmiotowej ustawy z dotychczasowego wykroczenia, na przestępstwo z zagrożeniem karą do dwóch lat pozbawienia wolności.
W moim głębokim odczuciu, podniesienie kar w powołanej ustawie jest nie słuszne i nie przyniesie efektu przewidzianego w uzasadnieniu projektu. Pomijając kwestię braku faktycznej dyskusji z reprezentantami środowiska nad projektem ustawy, trzeba wskazać, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego całkowicie i bez refleksji oparło się na opinii gremiów archeologiczno- konserwatorskich. Wskazane środowiska niestety w znacznej mierze jest negatywnie nastawione do środowiska detektorystów – nawet nie starając się podjąć prób współpracy.
Na marginesie pragnę wskazać, że współczesne detektory metalu operują swym zasięgiem do głębokości ok. 25-30 zm. Czyli w warstwie humusu – będącego wierzchnią warstwą gruntu - która jest poza zainteresowaniem archeologów.
Mam świadomość, że w środowisku eksploratorów – jak w każdym innym - znajdują się osoby, które traktują spacery z wykrywaczem w kategoriach zarobkowych, naruszając dobre obyczaje czy wręcz normy prawne. Jednakże zaostrzenie kar będzie tylko uderzać w te dziesiątki tysięcy ludzi traktujących wyjście z wykrywaczem jako hobby i formę rekreacji.
Natomiast te osoby czy grupy które wręcz „zawodowo” poszukują zabytków nie zmienia swojego postępowania pod wpływem zmiany przepisów. Będę podejmowali swoje działania w porze nocnej czy też w inny sposób uniemożliwiając ich skuteczne ściganie.
Również chciałbym tutaj przywołać sytuacje współdziałania środowisk detektorystów z częścią archeologów widzących korzyści z tej współpracy. Wspólne działania przynoszą prócz dokonanych odkryć, dają nam – amatorom, hobbystom, pasjonatom – satysfakcje udziału w takich zdarzeniach.
Mam nadzieję że prośba o głosowanie przez Pana/Panią przeciw zgłoszonemu projektowi o którym mowa wyżej, spotka się ze zrozumieniem.
Z poważaniem...
______________________________________
Propozycja nr 2
Szanowna Pani Senator / Szanowny Panie Senatorze
W związku z wprowadzeniem do Kancelarii Sejmu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk sejmowy nr 1403), zwracam się do Pana/Pani jako parlamentarzysty z obwodu w jakim zamieszkuję o głosowanie przeciw temu projektowi.
Od lat trwa w Polsce nagonka na "poszukiwaczy skarbów". Jednak najnowszy projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami przeszedł najśmielsze oczekiwania. Obecny kształt ustawy - mimo niedoskonałości krytykowanych przez środowisko - przewiduje konieczność pozyskania zgody na poszukiwania zabytków od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Poszukiwanie zabytków bez wymaganego zezwolenia w świetle obowiązującej ustawy jest wykroczeniem ze stosownymi sankcjami (areszt, ograniczenie wolności lub grzywna). Już te sankcje stanowią znaczną dolegliwość. Trzeba mieś na względzie, że zdecydowana większość eksploratorów w tym i ja, traktuje spacery z detektorem w kategoriach rozrywki i hobby. Jednakże w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wprowadzono propozycję znacznego zaostrzenia sankcji i zmiany charakteru czynu o którym w przepisie art. 111 przedmiotowej ustawy z dotychczasowego wykroczenia, na przestępstwo z zagrożeniem karą do dwóch lat pozbawienia wolności. "poszukiwacze skarbów" w Polsce to grupa ok. 100 000 osób, dla których jest to hobby i sposób na przyjemne spędzenie wolnego czasu na łonie przyrody. Dlaczego mają być traktowani jak groźni przestępcy? Przysłowiowe "eldorado" miało miejsce w Polsce w latach 80. i 90., kiedy to pojawiły się pierwsze zaawansowane wykrywacze metalu. To, co znajdują współcześni detektorowi to zaledwie procent tego, co znajdowano niegdyś. Większość spektakularnych odkryć i tak jest zgłaszana Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków pod przykrywką "wymycia przez deszcz" czy też "wygrzebania przez leśne zwierzęta - dziki". Poszukiwacze boją się oficjalnie zgłosić znalezienia zabytku za pomocą wykrywacza metalu, gdyż boją się przykrych konsekwencji. Oczywiście istnieje możliwość zdobycia pozwolenia, jednak niewielu się o nie stara. Wynika to z faktu, że procedura zdobycia takiego pozwolenia jest bardzo długa, w każdym województwo trzeba uzyskać zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i właściciela terenu (najczęściej jednego, kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu nadleśnictw). A poszukiwacze to nierzadko turyści, którzy kopią akurat tam, gdzie pojadą podziwiać przepiękne Polskie krajobrazy. Jak w takim przypadku pogodzić jedno z drugim? Znalezisk jest nieweile, jednak gdyby nie poszukiwacze to nigdy nie zobaczyłyby światła dziennego. Archeolodzy zajęci są wykopaliskami na terenach miejskich, gdzie prawdopodobieństwo znalezienia niezwykłych eksponatów jest bardzo duże. Obszar, w którym poruszają się "poszukiwacze skarbów" - hektary pól i dziesiątki kilometrów lasów - nie obfituje w przedmioty historyczne. Żaden z archeologów nie będzie marnował czasu, aby przejść 30 km leśnym terenem i znaleźć jedną monetę. A detektoryści tak - i to zupełnie nieodpłatnie, bo to ich hobby. Na marginesie pragnę wskazać, że współczesne detektory metalu operują swym zasięgiem do głębokości ok. 25-30 cm. Czyli w warstwie humusu – będącego wierzchnią warstwą gruntu - która jest poza zainteresowaniem archeologów.
Poszukiwacze są nieszkodliwi, a wręcz mają korzystny wpływ dla społeczeństwa:
- propagują zdrowy tryb życia wśród znajomych i rodziny, zachęcając ich do częstszego spędzania wolnego czasu na łonie przyrody;
- propagują wiedzę historyczną wśród najbliższej społeczności;
- nierzadko łączą się w grupy i tworzą stowarzyszenia, zakładają izby pamięci, prywatne muzea oraz opiekują się zabytkami.
Mam świadomość, że w środowisku eksploratorów – jak w każdym innym - znajdują się osoby, które traktują spacery z wykrywaczem w kategoriach zarobkowych, naruszając dobre obyczaje czy wręcz normy prawne. Jednakże zaostrzenie kar będzie tylko uderzać w te dziesiątki tysięcy ludzi traktujących wyjście z wykrywaczem jako hobby i formę rekreacji.
Po wprowadzeniu tak drastycznej ustawy, hobby swoje utraci ok 100 000 osób, najczęściej mężczyzn w średnim wieku. I czym wówczas będą mieli się zająć? Oglądaniem telewizji i marnowaniem czasu przed komputerem?
W moim odczuciu nowa ustawa będzie miała wiele negatywnych konsekwencji:
- pogłębi się niezdrowy tryb życia, mogący prowadzić do pogorszenia statusu społecznego, w szczególności wśród mężczyzn w średnim wieku;
- poszukiwacze bez pozwoleń przestaną przekazywać znaleziska do muzeów - w myśl nowej ustawy każdy pracownik muzeum jako urzędnik będzie miał obowiązek zgłosić domniemanie popełnienia przestępstwa przez ofiarodawcę na policję;
- ukrywanie faktycznego miejsca znalezienia obiektu przez poszukiwaczy (jeśli znalezisko będzie pochodziło spoza obrębu, na który poszukiwacz posiada pozwolenie), w związku z czym znaleziska utracą swój "kontekst historyczny" i staną się bezwartościowe dla archeologów.
Mam nadzieję że prośba o głosowanie przez Pana/Panią przeciw zgłoszonemu projektowi o którym mowa wyżej, spotka się ze zrozumieniem.
Z poważaniem:
E-maile:
Mężczyźni:
biuroambrozik@gmail.com; biuro@mieczyslawaugustyn.pl; biuro@bielan.pl; k.paszkowsy@gmail.com; biuro@bierecki.senat.pl; biuro@blaszczyk.senat.pl; biuro@aleksanderbobko.pl; biuro@ryszardbonislawski.pl; biuro@bonkowski.senat.pl; biurosenatorskie@marekborowski.pl; biuro@b.borusewicz.pl; kontakt@jerzychroscikowski.pl; senator@zbigniewcichon.pl; senator@czarnobaj.senat.pl; biuro@grzegorzczelej.pl; senator.czerwinski.biuro@gmail.com; biuro@dobkowski.senat.pl; jan_dobrzynski@wp.pl; senator@dowhan.pl; senator.jduda@gmail.com; Jerzy.Fedorowicz@onet.eu; biuro@piotrflorek.pl; biuro@senatorgawel.pl; biuro@adamgaweda.pl; biuro@stanislawgogacz.pl; biuro@golbalux.pl; biuro@grabowski.senat.pl; senator@grodzki.senat.pl; biuro@grubskimaciej.pl; biuro@kaminskiandrzej.pl; s.karczewskibiuro@wp.pl; biuro.kilian@wp.pl; biuro@kazimierzkleina.pl; biuro@klich.pl; andrzej@kobiak.bydoszcz.pl; biurosenatorskie.st@interia.pl; wladyslaw_komarnicki@wp.pl; kontakt@tadeuszkopec.pl; biuro@kraska.home.pl; filipl@wp.pl; pabianice@senatorluczak.pl; senatorlyczak.biuro@wp.pl; biuro@majer.senat.pl; robert.mam@interia.pl; marek.martynowski@wp.pl; biuro@mikolajczyk.senat.pl; senator.mioduszewski@gmail.com; biuro@misiolek.senat.pl; senator.kmjg@gmail.com; senator.hamerski@gmail.com; jmj@jmjackowski.pl; senatorpeczkis@wp.pl; senator.pek@gmail.com; biuro@wojciechpiecha.eu; senator@leszekpiechota.pl; biuro@aleksanderpociej.pl; senator@marianposlednik.pl; potoczny.senat@gmail.com; biuro@probierz.pl; biuro@zdzislawpupa.pl; biuro@konstantyradziwill.pl; Marek.Rocki@sgh.waw.pl; senator@romanczuk.senat.pl; rulewski@janrulewski.pl; biurorusiecki@tlen.pl; biuro@slawomirrybicki.pl; czeslaw@ryszka.com; biuro@grzegorznapieralski.pl; biuro@obremski.senat.pl; biuro@pajakandrzej.pl; biuro@sewerynski.pl; kslon@op.pl; kontakt@waldemarslugocki.pl; senatorstanislawek@gmail.com; biuro@senatorszwed.pl; szymanskisenat@gmail.com; senatorrafalslusarz@gmail.com; biuro@terminski.com; biuro@piotrwach.org.pl; biuro@warzocha.senat.pl; biuro@wcisla.senat.pl; biuro.senatorskie@kazimierzwiatr.pl; jacek@wlosowicz.pl; a.wojtyla55@gmail.com; senator@jozefzajac.pl; biuro@zientarski.pl; senator.zaryn@gmail.com;
Kobiety:
biuro@senatoranders.pl; biuro@biurosenatorskie.pl; margareta.budner@gmail.com; biuro@senatorczudowska.pl; senator.koc@gmail.com; biuro@kopiczkomalgorzata.pl; biuro@jadwigarotnicka.pl; biuroilawapis@wp.pl; sekretariat@panczyk.senat.pl; kontakt@sagatowska.net; biuro.senator@interia.pl; senator@sztark.senat.pl; szajac@wp.pl; biuro@zdrojewska.senat.pl;
Adresy Biur Senatorskich:
Biuro senatorskie Jana Żaryna
Plac Konstytucji 5 m 18, 00-657 Warszawa
Biuro senatorskie Piotra Zientarskiego
ul. Dworcowa 10/3, 75-201 Koszalin
Biuro Senatorskie Barbary Zdrojewskiej
ul. Św. Mikołaja 12, 50-125 Wrocław
Biuro senatorskie Józefa Zająca
ul. Lwowska 14A lok. 5A, 22-100 Chełm
Biuro senatorskie Alicji Zając
ul. Jana Pawła II 35, 38-200 Jasło
Biuro senatorskie Andrzeja Wojtyły
ul. Zamkowa 18-20, 62-800 Kalisz
Biuro senatorskie Jacka Włosowicza
ul. Warszawska 21 lok. 23, 25-512 Kielce
Biuro senatorskie Kazimierza Wiatra
ul. Krakowska 38/7, 33-100 Tarnów
Biura senatorskie Jerzego Wcisła
Plac Słowiański 2, 82 - 300 Elbląg
Biuro Senatorskie Artura Warzochy
ul. Łódzka 8/12 lok. nr 7, 42-200 Częstochowa
Biuro senatorskie Piotra Wacha
ul. Reymonta 30/4, 45-072 Opole
Biuro senatorskie Przemysława Termińskiego
ul. M. Skłodowskiej-Curie 41, 87-100 Toruń
Biuro senatorskie Rafała Ślusarza
ul. Kolejowa 45, 59-620 Gryfów Śląski
Biuro senatorskie Antoniego Szymańskiego
Targ Drzewny 3/7, 80-886 Gdańsk
Biuro senatorskie Aleksandra Szweda
ul. Niska 1, 57-300 Kołodzko
Biuro senatorskie Grażyny Sztark
ul. Dworcowa 10/6, 75-201 Koszalin
Biuro senatorskie Lidii Staroń
ul. Kopernika 45/11, 10-512 Olsztyn
Biuro senatorskie Andrzeja Stanisławka
Krakowskie Przedmieście 19, 20-002 Lublin
Biuro senatorskie Waldemara Sługockiego
ul. Bohaterów Westerplatte 9/204, 65-034 Zielona Góra
Biuro senatorskie Krzysztofa Słonia
Al. IX Wieków Kielc 2a, lok.7, 25-516 Kielce
Biuro senatorskie prof. Michała Seweryńskiego
ul. Kolegiacka 15, 98-200 Sieradz
Biuro senatorskie Janiny Sagatowskiej
ul. Wolności 2a, 37-450 Stalowa Wola
Biuro senatorskie Marii Pańczyk-Pozdziej
ul. Opolska 1, 42-600 Tarnowskie Góry
Biuro senatorskie Andrzeja Pająka
ul. Mickiewicza 139, 34-200 Sucha Beskidzka
Biuro senatorskie Bogusławy Orzechowskiej
ul. Jana Pawła II 3, 14-100 Ostróda
Biuro senatorskie Jarosława Obremskiego
ul. Legnicka 21, 53-671 Wrocław
Biuro senatorskie Grzegorza Napieralskiego
al. Piastów 1/6U, 70-325 Szczecin
Biuro senatorskie Czesława Ryszki
ul. S. Grota Roweckiego 42-44, 43-100 Tychy
Biuro senatorskie Sławomira Rybickiego
ul. Świętojańska 118/10, 81–388 Gdynia
Biuro senatorskie Jarosława Rusieckiego
Al. Jana Pawła II 65E, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Biuro senatorskie Jana Rulewskiego
ul. Dworcowa 87, 85-009 Bydgoszcz
Biuro senatorskie Jadwigi Rotnickiej
ul. Zeylanda 1a, 60-808 Poznań
Biuro senatorskie Tadeusza Romańczuka
ul. Wojska Polskiego 52, 17-100 Bielsk Podlaski
Biuro senatorskie Marka Rockiego
Plac J. H. Dąbrowskiego 5, 00-057 Warszawa
Biuro senatorskie Konstantego Radziwiłła
ul. Wilanowska 1A, 05-520 Konstancin-Jeziorna
Biuro Senatorskie Zdzisława Pupy
ul. Żuławskiego 2 lok. 2.1, 39-200 Dębica
Biuro senatorskie Krystiana Probierza
ul. Zwycięstwa 14/37-39, 44-100 Gliwice
Biuro senatorskie Michała Potocznego
ul. Kościelna 20 lok. 3, 41-200 Sosnowiec
Biuro senatorskie Mariana Poślednika
ul. Powstańców Wlkp. 43/1, 63-830 Pępowo
Biuro senatorskie Aleksandra Pocieja
ul. Flory 7/6, 00-586 Warszawa
Biuro senatorskie Leszka Piechoty
ul. Warszawska 6, 40-006 Katowice
Biuro senatorskie Wojciecha Piechy
ul. Wiejska 10, 44-200 Rybnik
Biuro senatora Marka Pęka
ul. Rynek 12, 32-050 Skawina
Biura senatorskie Grzegorza Peczkisa
Al. Jana Pawła II 36, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
Biuro senatorskie Jana Marii Jackowskiego
ul. A. Mickiewicza 3, 06-400 Ciechanów
Biuro senatorskie Jana Hamerskiego
ul. Kościelna 4, 34-400 Nowy Targ
Biuro senatorskie Krzysztofa Mroza
ul. Długa 4/5, 58-500 Jelenia Góra
Biuro senatorskie Andrzeja Misiołka
ul. 3 Maja 17/1, 40-097 Katowice
Biuro senatorskie Andrzeja Mioduszewskiego
ul. Mickiewicza 40, 86-300 Grudziądz
Biura senatorskie Łukasza Mikołajczyka
ul. Wrocławska 22, 63-400 Ostrów Wielkopolski
Biuro senatorskie Marka Martynowskiego
ul. 1 Maja 17 lok. 27, 96-300 Żyrardów
Biuro senatorskie Roberta Mamątowa
ul. Przasnyska 39, 06-200 Maków Mazowiecki
Biuro senatorskie Ryszarda Majera
Aleja Najświętszej Maryi Panny 24 lok.19, 42-202 Częstochowa
Biuro Senatorskie Józefa Łyczaka
ul. Zdrojowa 2c, 87-720 Ciechocinek
Biuro senatorskie Macieja Łuczaka
Stary Rynek 6, 95-200 Pabianice
Biuro senatorskie Jana Libickiego
ul. Zwierzyniecka 13, 60-813 Poznań
Biuro senatorskie Waldemara Kraski
ul. Ks. Bosko 4, 08-300 Sokołów Podlaski
Biuro senatorskie Małgorzaty Kopiczko
ul. 3 Maja 10, 19-300 Ełk
Biuro senatorskie Tadeusza Kopcia
ul. Głęboka 25/110, 43-400 Cieszyn
Biuro senatorskie Władysława Komarnickiego
ul. Sikorskiego 111/315, 66-400 Gorzów Wielkopolski
Biuro senatorskie Stanisława Koguta
33-331 Stróże 413
Biuro senatorskie Marii Koc
Rynek Mariacki 23/24, 07-100 Węgrów
Biuro senatorskie Andrzeja Kobiaka
Plac Wolności 1/1, 85-004 Bydgoszcz
Biuro senatorskie Bogdana Klicha
ul. Lubicz 9 lok. 205, 31-034 Kraków
Biuro senatorskie Kazimierza Kleiny
ul. Bolesława Krzywoustego 1, p. 217, 84-300 Lębork
Biuro senatorskie Wiesława Kiliana
ul. 1 Maja 3, 58-300 Wałbrzych
Biura senatorskie Stanisława Karczewskiego
Rynek 9, 26-600 Radom
Biuro Senatorskie Andrzeja Kamińskiego
ul. A. Asnyka 19, 43-300 Bielsko-Biała
Biuro senatorskie Macieja Grubskiego
ul. Piotrkowska 86, 90-103 Łódź
Biuro Senatorskie Tomasza Grodzkiego
Al. Papieża Jana Pawła II 44/4, 70-415 Szczecin
Biuro senatorskie Arkadiusza Grabowskiego
ul. Małachowskiego 17, 42-500 Będzin
Biuro senatorskie Mieczysława Golby
Rynek 6, 37-500 Jarosław
Biuro senatorskie Stanisława Gogacza
ul. Wilczyńskiego 4 m, 21-400 Łuków
Biuro senatorskie Adama Gawędy
Rynek 25, 44-300 Wodzisław Śląski
Biura senatora Roberta Gawła
Rynek 9, 62-200 Gniezno
Biuro senatorskie Piotra Florka
ul. Zwierzyniecka 13, 60-813 Poznań
Biuro Senatorskie Senatora Jerzego Fedorowicza
ul. Grunwaldzka 10/3, 31-526 Kraków
Biuro senatorskie Jarosława Dudy
ul. Ofiar Oświęcimskich 36, 50-059 Wrocław
Biuro senatorskiego Roberta Dowhana
ul. Kościelna 2, 65-064 Zielona Góra
Biuro Senatorskie Jana Dobrzyńskiego
ul. Św. Rocha 11/1 lok.311, 15-879 Białystok
Biuro senatorskie Wiesława Dobkowskiego
ul. Kwiatowa 6 , 97-400 Bełchatów
Biuro Senatorskie Doroty Czudowskiej
Plac Słowiański 1, 59-220 Legnica
Biura senatorskie Jerzego Czerwińskiego
Plac Wolności 4, 48-200 Prudnik
Biuro senatorskie Grzegorza Czeleja
ul. Skrajna 14, 20-802 Lublin
Biuro senatorskie Rafała Ambrozika
ul. Kościuszki 18, 96-200 Rawa Mazowiecka
Biuro senatorskie Anny Marii Anders
ul. Kościuszki 32, 16-400 Suwałki
Biuro senatorskie Mieczysława Augustyna
ul. Śródmiejska 20/1, 64-920 Piła
Biuro senatorskie Adama Bielana
Rynek 9, 26-600 Radom
Biuro senatorskie Grzegorza Biereckiego
ul. Francuska 136, 21-500 Biała Podlaska
Biuro senatorskie Przemysława Błaszczyka
Plac T. Kościuszki 11 pok. 12, 99-100 Łęczyca
Biuro senatorskie Aleksandra Bobko
ul. Hetmańska 9, 35-045 Rzeszów
Biuro senatorskie Ryszarda Bonisławskiego
ul. Piotrkowska 85, 90-423 Łódź
Biuro senatorskie Waldemara Bonkowskiego
ul. Gdańska 1, 83-400 Kościerzyna
Biuro senatorskie Marka Borowskiego
ul. Grochowska 302 u.3, 03-840 Warszawa
Biuro Senatorskie Bogdana Borusewicza
ul. Ogarna 99/100, 80-826 Gdańsk
Biuro senatorskie Barbary Borys-Damięckiej
ul. Puławska 3 lok. 3, 02-515 Warszawa
Biuro Senatorskie Margarety Budner
ul. Kramowa 1, 62-500 Konin
Biuro senatorskie Jerzego Chróścikowskiego
ul. Bazyliańska 3/16, 22-400 Zamość
Biuro senatorskie Zbigniewa Cichonia
ul. Kasprowicza 22/5, 31-523 Kraków
Biuro senatorskie Leszka Czarnobaja
ul. Warszawska 14, 82-500 Kwidzyn
http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/ ... y-zabytkow
Kontynuujemy akcję wysyłania e-mail - tym razem do Senatorów RP oraz listów na adresy Biur Senatorskich. Niech każdy zainteresowany wyśle maila ze sprzeciwem do Senatorów, którzy będą decydować o tym, czy przejdzie czy też nie.
Poniżej wrzucam listę maili do Senatorów i dwie propozycje treść sprzeciwu. Można oczywiście napisać swoimi słowami, do czego gorąco zachęcam.
Namawiajcie do udziału w akcji wszystkich znajomych, rodzinę - niech wiedzą, że walczymy. Proszę również serdecznie o zamieszczanie propozycji pisania tych maili na innych - zaprzyjaźnionych forach. Można oczywiście wysyłać maile z fikcyjnego konta e-mail i fikcyjnym podpisem - nikt nas za to karał nie będzie.
Żeby sprawa była jasna: jesteśmy realistami i mamy świadomość, mizerności tych posunięć. Jednakże brak jakichkolwiek działań jest po prostu poddaniem się.
Propozycja nr 1:
Szanowna Pani Senator / Szanowny Panie Senatorze
W związku z wprowadzeniem do Kancelarii Sejmu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk sejmowy nr 1403), zwracam się do Pana/Pani jako parlamentarzysty z obwodu w jakim zamieszkuję o głosowanie przeciw temu projektowi.
Jak wynika z uzasadnienia projektu przygotowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa narodowego, szacunkowo w Polsce amatorskim poszukiwaniem śladów przeszłości z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych i technicznych (tzw. detektorów metali) zajmuje się rzesza ok. 100.000 osób.
W znakomitej większości są to pasjonaci - osoby, interesujące się hobbystycznie historią (czasem i zawodowo) , dążące do zachowania materialnych przedmiotów odnalezionych w ziemi dla następnych pokoleń. Nie rzadko oddających znaleziska do lokalnych muzeów czy WKZów, ponosząc nakłady choćby własnego czasu, nie oczekując jakiegokolwiek zadośćuczynienia.
Obecny kształt ustawy - mimo niedoskonałości krytykowanych przez środowisko - przewiduje konieczność pozyskania zgody na poszukiwania zabytków od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wiąże się to ze znaczną ilości formalności jak i wydatków pieniężnych - choć by z samą opłatą administracyjna wynosząca osiemdziesiąt złotych. Prócz tego trzeba załączyć pisemną zgodę dysponenta gruntów. Poszukiwanie zabytków bez wymaganego zezwolenia w świetle obowiązującej ustawy jest wykroczeniem ze stosownymi sankcjami (areszt, ograniczenie wolności lub grzywna). Już te sankcje stanowią znaczną dolegliwość. Trzeba mieś na względzie, że zdecydowana większość eksploratorów w tym i ja, traktuje spacery z detektorem w kategoriach rozrywki i hobby. Czasem są to pojedyncze godziny w środku tygodnia. Czasem te poszukiwania odbywają sie w najbliższym otoczeniu domów - czy wręcz na gruntach stanowiących własność eksploratora. I tutaj konieczność pozyskania zezwolenia o którym wyżej wydaje się być już co najmniej nieporozumieniem.
Jednakże w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wprowadzono propozycję znacznego zaostrzenia sankcji i zmiany charakteru czynu o którym w przepisie art. 111 przedmiotowej ustawy z dotychczasowego wykroczenia, na przestępstwo z zagrożeniem karą do dwóch lat pozbawienia wolności.
W moim głębokim odczuciu, podniesienie kar w powołanej ustawie jest nie słuszne i nie przyniesie efektu przewidzianego w uzasadnieniu projektu. Pomijając kwestię braku faktycznej dyskusji z reprezentantami środowiska nad projektem ustawy, trzeba wskazać, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego całkowicie i bez refleksji oparło się na opinii gremiów archeologiczno- konserwatorskich. Wskazane środowiska niestety w znacznej mierze jest negatywnie nastawione do środowiska detektorystów – nawet nie starając się podjąć prób współpracy.
Na marginesie pragnę wskazać, że współczesne detektory metalu operują swym zasięgiem do głębokości ok. 25-30 zm. Czyli w warstwie humusu – będącego wierzchnią warstwą gruntu - która jest poza zainteresowaniem archeologów.
Mam świadomość, że w środowisku eksploratorów – jak w każdym innym - znajdują się osoby, które traktują spacery z wykrywaczem w kategoriach zarobkowych, naruszając dobre obyczaje czy wręcz normy prawne. Jednakże zaostrzenie kar będzie tylko uderzać w te dziesiątki tysięcy ludzi traktujących wyjście z wykrywaczem jako hobby i formę rekreacji.
Natomiast te osoby czy grupy które wręcz „zawodowo” poszukują zabytków nie zmienia swojego postępowania pod wpływem zmiany przepisów. Będę podejmowali swoje działania w porze nocnej czy też w inny sposób uniemożliwiając ich skuteczne ściganie.
Również chciałbym tutaj przywołać sytuacje współdziałania środowisk detektorystów z częścią archeologów widzących korzyści z tej współpracy. Wspólne działania przynoszą prócz dokonanych odkryć, dają nam – amatorom, hobbystom, pasjonatom – satysfakcje udziału w takich zdarzeniach.
Mam nadzieję że prośba o głosowanie przez Pana/Panią przeciw zgłoszonemu projektowi o którym mowa wyżej, spotka się ze zrozumieniem.
Z poważaniem...
______________________________________
Propozycja nr 2
Szanowna Pani Senator / Szanowny Panie Senatorze
W związku z wprowadzeniem do Kancelarii Sejmu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk sejmowy nr 1403), zwracam się do Pana/Pani jako parlamentarzysty z obwodu w jakim zamieszkuję o głosowanie przeciw temu projektowi.
Od lat trwa w Polsce nagonka na "poszukiwaczy skarbów". Jednak najnowszy projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami przeszedł najśmielsze oczekiwania. Obecny kształt ustawy - mimo niedoskonałości krytykowanych przez środowisko - przewiduje konieczność pozyskania zgody na poszukiwania zabytków od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Poszukiwanie zabytków bez wymaganego zezwolenia w świetle obowiązującej ustawy jest wykroczeniem ze stosownymi sankcjami (areszt, ograniczenie wolności lub grzywna). Już te sankcje stanowią znaczną dolegliwość. Trzeba mieś na względzie, że zdecydowana większość eksploratorów w tym i ja, traktuje spacery z detektorem w kategoriach rozrywki i hobby. Jednakże w projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wprowadzono propozycję znacznego zaostrzenia sankcji i zmiany charakteru czynu o którym w przepisie art. 111 przedmiotowej ustawy z dotychczasowego wykroczenia, na przestępstwo z zagrożeniem karą do dwóch lat pozbawienia wolności. "poszukiwacze skarbów" w Polsce to grupa ok. 100 000 osób, dla których jest to hobby i sposób na przyjemne spędzenie wolnego czasu na łonie przyrody. Dlaczego mają być traktowani jak groźni przestępcy? Przysłowiowe "eldorado" miało miejsce w Polsce w latach 80. i 90., kiedy to pojawiły się pierwsze zaawansowane wykrywacze metalu. To, co znajdują współcześni detektorowi to zaledwie procent tego, co znajdowano niegdyś. Większość spektakularnych odkryć i tak jest zgłaszana Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków pod przykrywką "wymycia przez deszcz" czy też "wygrzebania przez leśne zwierzęta - dziki". Poszukiwacze boją się oficjalnie zgłosić znalezienia zabytku za pomocą wykrywacza metalu, gdyż boją się przykrych konsekwencji. Oczywiście istnieje możliwość zdobycia pozwolenia, jednak niewielu się o nie stara. Wynika to z faktu, że procedura zdobycia takiego pozwolenia jest bardzo długa, w każdym województwo trzeba uzyskać zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i właściciela terenu (najczęściej jednego, kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu nadleśnictw). A poszukiwacze to nierzadko turyści, którzy kopią akurat tam, gdzie pojadą podziwiać przepiękne Polskie krajobrazy. Jak w takim przypadku pogodzić jedno z drugim? Znalezisk jest nieweile, jednak gdyby nie poszukiwacze to nigdy nie zobaczyłyby światła dziennego. Archeolodzy zajęci są wykopaliskami na terenach miejskich, gdzie prawdopodobieństwo znalezienia niezwykłych eksponatów jest bardzo duże. Obszar, w którym poruszają się "poszukiwacze skarbów" - hektary pól i dziesiątki kilometrów lasów - nie obfituje w przedmioty historyczne. Żaden z archeologów nie będzie marnował czasu, aby przejść 30 km leśnym terenem i znaleźć jedną monetę. A detektoryści tak - i to zupełnie nieodpłatnie, bo to ich hobby. Na marginesie pragnę wskazać, że współczesne detektory metalu operują swym zasięgiem do głębokości ok. 25-30 cm. Czyli w warstwie humusu – będącego wierzchnią warstwą gruntu - która jest poza zainteresowaniem archeologów.
Poszukiwacze są nieszkodliwi, a wręcz mają korzystny wpływ dla społeczeństwa:
- propagują zdrowy tryb życia wśród znajomych i rodziny, zachęcając ich do częstszego spędzania wolnego czasu na łonie przyrody;
- propagują wiedzę historyczną wśród najbliższej społeczności;
- nierzadko łączą się w grupy i tworzą stowarzyszenia, zakładają izby pamięci, prywatne muzea oraz opiekują się zabytkami.
Mam świadomość, że w środowisku eksploratorów – jak w każdym innym - znajdują się osoby, które traktują spacery z wykrywaczem w kategoriach zarobkowych, naruszając dobre obyczaje czy wręcz normy prawne. Jednakże zaostrzenie kar będzie tylko uderzać w te dziesiątki tysięcy ludzi traktujących wyjście z wykrywaczem jako hobby i formę rekreacji.
Po wprowadzeniu tak drastycznej ustawy, hobby swoje utraci ok 100 000 osób, najczęściej mężczyzn w średnim wieku. I czym wówczas będą mieli się zająć? Oglądaniem telewizji i marnowaniem czasu przed komputerem?
W moim odczuciu nowa ustawa będzie miała wiele negatywnych konsekwencji:
- pogłębi się niezdrowy tryb życia, mogący prowadzić do pogorszenia statusu społecznego, w szczególności wśród mężczyzn w średnim wieku;
- poszukiwacze bez pozwoleń przestaną przekazywać znaleziska do muzeów - w myśl nowej ustawy każdy pracownik muzeum jako urzędnik będzie miał obowiązek zgłosić domniemanie popełnienia przestępstwa przez ofiarodawcę na policję;
- ukrywanie faktycznego miejsca znalezienia obiektu przez poszukiwaczy (jeśli znalezisko będzie pochodziło spoza obrębu, na który poszukiwacz posiada pozwolenie), w związku z czym znaleziska utracą swój "kontekst historyczny" i staną się bezwartościowe dla archeologów.
Mam nadzieję że prośba o głosowanie przez Pana/Panią przeciw zgłoszonemu projektowi o którym mowa wyżej, spotka się ze zrozumieniem.
Z poważaniem:
E-maile:
Mężczyźni:
biuroambrozik@gmail.com; biuro@mieczyslawaugustyn.pl; biuro@bielan.pl; k.paszkowsy@gmail.com; biuro@bierecki.senat.pl; biuro@blaszczyk.senat.pl; biuro@aleksanderbobko.pl; biuro@ryszardbonislawski.pl; biuro@bonkowski.senat.pl; biurosenatorskie@marekborowski.pl; biuro@b.borusewicz.pl; kontakt@jerzychroscikowski.pl; senator@zbigniewcichon.pl; senator@czarnobaj.senat.pl; biuro@grzegorzczelej.pl; senator.czerwinski.biuro@gmail.com; biuro@dobkowski.senat.pl; jan_dobrzynski@wp.pl; senator@dowhan.pl; senator.jduda@gmail.com; Jerzy.Fedorowicz@onet.eu; biuro@piotrflorek.pl; biuro@senatorgawel.pl; biuro@adamgaweda.pl; biuro@stanislawgogacz.pl; biuro@golbalux.pl; biuro@grabowski.senat.pl; senator@grodzki.senat.pl; biuro@grubskimaciej.pl; biuro@kaminskiandrzej.pl; s.karczewskibiuro@wp.pl; biuro.kilian@wp.pl; biuro@kazimierzkleina.pl; biuro@klich.pl; andrzej@kobiak.bydoszcz.pl; biurosenatorskie.st@interia.pl; wladyslaw_komarnicki@wp.pl; kontakt@tadeuszkopec.pl; biuro@kraska.home.pl; filipl@wp.pl; pabianice@senatorluczak.pl; senatorlyczak.biuro@wp.pl; biuro@majer.senat.pl; robert.mam@interia.pl; marek.martynowski@wp.pl; biuro@mikolajczyk.senat.pl; senator.mioduszewski@gmail.com; biuro@misiolek.senat.pl; senator.kmjg@gmail.com; senator.hamerski@gmail.com; jmj@jmjackowski.pl; senatorpeczkis@wp.pl; senator.pek@gmail.com; biuro@wojciechpiecha.eu; senator@leszekpiechota.pl; biuro@aleksanderpociej.pl; senator@marianposlednik.pl; potoczny.senat@gmail.com; biuro@probierz.pl; biuro@zdzislawpupa.pl; biuro@konstantyradziwill.pl; Marek.Rocki@sgh.waw.pl; senator@romanczuk.senat.pl; rulewski@janrulewski.pl; biurorusiecki@tlen.pl; biuro@slawomirrybicki.pl; czeslaw@ryszka.com; biuro@grzegorznapieralski.pl; biuro@obremski.senat.pl; biuro@pajakandrzej.pl; biuro@sewerynski.pl; kslon@op.pl; kontakt@waldemarslugocki.pl; senatorstanislawek@gmail.com; biuro@senatorszwed.pl; szymanskisenat@gmail.com; senatorrafalslusarz@gmail.com; biuro@terminski.com; biuro@piotrwach.org.pl; biuro@warzocha.senat.pl; biuro@wcisla.senat.pl; biuro.senatorskie@kazimierzwiatr.pl; jacek@wlosowicz.pl; a.wojtyla55@gmail.com; senator@jozefzajac.pl; biuro@zientarski.pl; senator.zaryn@gmail.com;
Kobiety:
biuro@senatoranders.pl; biuro@biurosenatorskie.pl; margareta.budner@gmail.com; biuro@senatorczudowska.pl; senator.koc@gmail.com; biuro@kopiczkomalgorzata.pl; biuro@jadwigarotnicka.pl; biuroilawapis@wp.pl; sekretariat@panczyk.senat.pl; kontakt@sagatowska.net; biuro.senator@interia.pl; senator@sztark.senat.pl; szajac@wp.pl; biuro@zdrojewska.senat.pl;
Adresy Biur Senatorskich:
Biuro senatorskie Jana Żaryna
Plac Konstytucji 5 m 18, 00-657 Warszawa
Biuro senatorskie Piotra Zientarskiego
ul. Dworcowa 10/3, 75-201 Koszalin
Biuro Senatorskie Barbary Zdrojewskiej
ul. Św. Mikołaja 12, 50-125 Wrocław
Biuro senatorskie Józefa Zająca
ul. Lwowska 14A lok. 5A, 22-100 Chełm
Biuro senatorskie Alicji Zając
ul. Jana Pawła II 35, 38-200 Jasło
Biuro senatorskie Andrzeja Wojtyły
ul. Zamkowa 18-20, 62-800 Kalisz
Biuro senatorskie Jacka Włosowicza
ul. Warszawska 21 lok. 23, 25-512 Kielce
Biuro senatorskie Kazimierza Wiatra
ul. Krakowska 38/7, 33-100 Tarnów
Biura senatorskie Jerzego Wcisła
Plac Słowiański 2, 82 - 300 Elbląg
Biuro Senatorskie Artura Warzochy
ul. Łódzka 8/12 lok. nr 7, 42-200 Częstochowa
Biuro senatorskie Piotra Wacha
ul. Reymonta 30/4, 45-072 Opole
Biuro senatorskie Przemysława Termińskiego
ul. M. Skłodowskiej-Curie 41, 87-100 Toruń
Biuro senatorskie Rafała Ślusarza
ul. Kolejowa 45, 59-620 Gryfów Śląski
Biuro senatorskie Antoniego Szymańskiego
Targ Drzewny 3/7, 80-886 Gdańsk
Biuro senatorskie Aleksandra Szweda
ul. Niska 1, 57-300 Kołodzko
Biuro senatorskie Grażyny Sztark
ul. Dworcowa 10/6, 75-201 Koszalin
Biuro senatorskie Lidii Staroń
ul. Kopernika 45/11, 10-512 Olsztyn
Biuro senatorskie Andrzeja Stanisławka
Krakowskie Przedmieście 19, 20-002 Lublin
Biuro senatorskie Waldemara Sługockiego
ul. Bohaterów Westerplatte 9/204, 65-034 Zielona Góra
Biuro senatorskie Krzysztofa Słonia
Al. IX Wieków Kielc 2a, lok.7, 25-516 Kielce
Biuro senatorskie prof. Michała Seweryńskiego
ul. Kolegiacka 15, 98-200 Sieradz
Biuro senatorskie Janiny Sagatowskiej
ul. Wolności 2a, 37-450 Stalowa Wola
Biuro senatorskie Marii Pańczyk-Pozdziej
ul. Opolska 1, 42-600 Tarnowskie Góry
Biuro senatorskie Andrzeja Pająka
ul. Mickiewicza 139, 34-200 Sucha Beskidzka
Biuro senatorskie Bogusławy Orzechowskiej
ul. Jana Pawła II 3, 14-100 Ostróda
Biuro senatorskie Jarosława Obremskiego
ul. Legnicka 21, 53-671 Wrocław
Biuro senatorskie Grzegorza Napieralskiego
al. Piastów 1/6U, 70-325 Szczecin
Biuro senatorskie Czesława Ryszki
ul. S. Grota Roweckiego 42-44, 43-100 Tychy
Biuro senatorskie Sławomira Rybickiego
ul. Świętojańska 118/10, 81–388 Gdynia
Biuro senatorskie Jarosława Rusieckiego
Al. Jana Pawła II 65E, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Biuro senatorskie Jana Rulewskiego
ul. Dworcowa 87, 85-009 Bydgoszcz
Biuro senatorskie Jadwigi Rotnickiej
ul. Zeylanda 1a, 60-808 Poznań
Biuro senatorskie Tadeusza Romańczuka
ul. Wojska Polskiego 52, 17-100 Bielsk Podlaski
Biuro senatorskie Marka Rockiego
Plac J. H. Dąbrowskiego 5, 00-057 Warszawa
Biuro senatorskie Konstantego Radziwiłła
ul. Wilanowska 1A, 05-520 Konstancin-Jeziorna
Biuro Senatorskie Zdzisława Pupy
ul. Żuławskiego 2 lok. 2.1, 39-200 Dębica
Biuro senatorskie Krystiana Probierza
ul. Zwycięstwa 14/37-39, 44-100 Gliwice
Biuro senatorskie Michała Potocznego
ul. Kościelna 20 lok. 3, 41-200 Sosnowiec
Biuro senatorskie Mariana Poślednika
ul. Powstańców Wlkp. 43/1, 63-830 Pępowo
Biuro senatorskie Aleksandra Pocieja
ul. Flory 7/6, 00-586 Warszawa
Biuro senatorskie Leszka Piechoty
ul. Warszawska 6, 40-006 Katowice
Biuro senatorskie Wojciecha Piechy
ul. Wiejska 10, 44-200 Rybnik
Biuro senatora Marka Pęka
ul. Rynek 12, 32-050 Skawina
Biura senatorskie Grzegorza Peczkisa
Al. Jana Pawła II 36, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
Biuro senatorskie Jana Marii Jackowskiego
ul. A. Mickiewicza 3, 06-400 Ciechanów
Biuro senatorskie Jana Hamerskiego
ul. Kościelna 4, 34-400 Nowy Targ
Biuro senatorskie Krzysztofa Mroza
ul. Długa 4/5, 58-500 Jelenia Góra
Biuro senatorskie Andrzeja Misiołka
ul. 3 Maja 17/1, 40-097 Katowice
Biuro senatorskie Andrzeja Mioduszewskiego
ul. Mickiewicza 40, 86-300 Grudziądz
Biura senatorskie Łukasza Mikołajczyka
ul. Wrocławska 22, 63-400 Ostrów Wielkopolski
Biuro senatorskie Marka Martynowskiego
ul. 1 Maja 17 lok. 27, 96-300 Żyrardów
Biuro senatorskie Roberta Mamątowa
ul. Przasnyska 39, 06-200 Maków Mazowiecki
Biuro senatorskie Ryszarda Majera
Aleja Najświętszej Maryi Panny 24 lok.19, 42-202 Częstochowa
Biuro Senatorskie Józefa Łyczaka
ul. Zdrojowa 2c, 87-720 Ciechocinek
Biuro senatorskie Macieja Łuczaka
Stary Rynek 6, 95-200 Pabianice
Biuro senatorskie Jana Libickiego
ul. Zwierzyniecka 13, 60-813 Poznań
Biuro senatorskie Waldemara Kraski
ul. Ks. Bosko 4, 08-300 Sokołów Podlaski
Biuro senatorskie Małgorzaty Kopiczko
ul. 3 Maja 10, 19-300 Ełk
Biuro senatorskie Tadeusza Kopcia
ul. Głęboka 25/110, 43-400 Cieszyn
Biuro senatorskie Władysława Komarnickiego
ul. Sikorskiego 111/315, 66-400 Gorzów Wielkopolski
Biuro senatorskie Stanisława Koguta
33-331 Stróże 413
Biuro senatorskie Marii Koc
Rynek Mariacki 23/24, 07-100 Węgrów
Biuro senatorskie Andrzeja Kobiaka
Plac Wolności 1/1, 85-004 Bydgoszcz
Biuro senatorskie Bogdana Klicha
ul. Lubicz 9 lok. 205, 31-034 Kraków
Biuro senatorskie Kazimierza Kleiny
ul. Bolesława Krzywoustego 1, p. 217, 84-300 Lębork
Biuro senatorskie Wiesława Kiliana
ul. 1 Maja 3, 58-300 Wałbrzych
Biura senatorskie Stanisława Karczewskiego
Rynek 9, 26-600 Radom
Biuro Senatorskie Andrzeja Kamińskiego
ul. A. Asnyka 19, 43-300 Bielsko-Biała
Biuro senatorskie Macieja Grubskiego
ul. Piotrkowska 86, 90-103 Łódź
Biuro Senatorskie Tomasza Grodzkiego
Al. Papieża Jana Pawła II 44/4, 70-415 Szczecin
Biuro senatorskie Arkadiusza Grabowskiego
ul. Małachowskiego 17, 42-500 Będzin
Biuro senatorskie Mieczysława Golby
Rynek 6, 37-500 Jarosław
Biuro senatorskie Stanisława Gogacza
ul. Wilczyńskiego 4 m, 21-400 Łuków
Biuro senatorskie Adama Gawędy
Rynek 25, 44-300 Wodzisław Śląski
Biura senatora Roberta Gawła
Rynek 9, 62-200 Gniezno
Biuro senatorskie Piotra Florka
ul. Zwierzyniecka 13, 60-813 Poznań
Biuro Senatorskie Senatora Jerzego Fedorowicza
ul. Grunwaldzka 10/3, 31-526 Kraków
Biuro senatorskie Jarosława Dudy
ul. Ofiar Oświęcimskich 36, 50-059 Wrocław
Biuro senatorskiego Roberta Dowhana
ul. Kościelna 2, 65-064 Zielona Góra
Biuro Senatorskie Jana Dobrzyńskiego
ul. Św. Rocha 11/1 lok.311, 15-879 Białystok
Biuro senatorskie Wiesława Dobkowskiego
ul. Kwiatowa 6 , 97-400 Bełchatów
Biuro Senatorskie Doroty Czudowskiej
Plac Słowiański 1, 59-220 Legnica
Biura senatorskie Jerzego Czerwińskiego
Plac Wolności 4, 48-200 Prudnik
Biuro senatorskie Grzegorza Czeleja
ul. Skrajna 14, 20-802 Lublin
Biuro senatorskie Rafała Ambrozika
ul. Kościuszki 18, 96-200 Rawa Mazowiecka
Biuro senatorskie Anny Marii Anders
ul. Kościuszki 32, 16-400 Suwałki
Biuro senatorskie Mieczysława Augustyna
ul. Śródmiejska 20/1, 64-920 Piła
Biuro senatorskie Adama Bielana
Rynek 9, 26-600 Radom
Biuro senatorskie Grzegorza Biereckiego
ul. Francuska 136, 21-500 Biała Podlaska
Biuro senatorskie Przemysława Błaszczyka
Plac T. Kościuszki 11 pok. 12, 99-100 Łęczyca
Biuro senatorskie Aleksandra Bobko
ul. Hetmańska 9, 35-045 Rzeszów
Biuro senatorskie Ryszarda Bonisławskiego
ul. Piotrkowska 85, 90-423 Łódź
Biuro senatorskie Waldemara Bonkowskiego
ul. Gdańska 1, 83-400 Kościerzyna
Biuro senatorskie Marka Borowskiego
ul. Grochowska 302 u.3, 03-840 Warszawa
Biuro Senatorskie Bogdana Borusewicza
ul. Ogarna 99/100, 80-826 Gdańsk
Biuro senatorskie Barbary Borys-Damięckiej
ul. Puławska 3 lok. 3, 02-515 Warszawa
Biuro Senatorskie Margarety Budner
ul. Kramowa 1, 62-500 Konin
Biuro senatorskie Jerzego Chróścikowskiego
ul. Bazyliańska 3/16, 22-400 Zamość
Biuro senatorskie Zbigniewa Cichonia
ul. Kasprowicza 22/5, 31-523 Kraków
Biuro senatorskie Leszka Czarnobaja
ul. Warszawska 14, 82-500 Kwidzyn
THC
- explokera
- Marszałek

- Posty: 3228
- Rejestracja: 9 maja 2014, o 21:11
- Województwo: Mazowieckie
- Imię: A.
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
Re: Sejm zaostrzył kary dla „nielegalnych” poszukiwaczy skarbów
A gdzie jest Polska Federacja Poszukiwaczy ,ktora niby niedawno powstala i miala bronic interesow nas wszystkich,której niektórzy byli gotowi bronić wlasna piersia ?
Czemu nic nie robi w tej jak ,ze waznej sprawie decydujacej w zasadzie o wszystkim ?
Może któryś z obrońców teraz się wypowie na jej temat ?
Czemu nic nie robi w tej jak ,ze waznej sprawie decydujacej w zasadzie o wszystkim ?
Może któryś z obrońców teraz się wypowie na jej temat ?
...50 ml wódki przed posiłkiem zabija wszystkie znane wirusy i bakterie.............1000 ml nawet te nieznane .....


