" Ja tu rządzę "-polski film z 1939 roku.
Polski samochód ale...bardziej amerykański.
Samochody amerykańskie montowane były w dwóch turach. Po raz pierwszy w latach 1928-1931 na Woli. Kryzys jaki nadszedł spowodował, że w roku 1930 sprzedaż samochodów spadła prawie do zera i zakład wkrótce zamknięto.
Decyzję o ponownym otwarciu montowni Chevroletów podjęto w 1936 roku. Wybór padł na polską spółkę akcyjną Lilpop, Rau i Loewenstein. Założycielami nie byli przedstawiciele "narodu wybranego" lecz Polak Lilpop, Polak z wyboru, Niemiec Rau i belgijski arystokrata-Loewenstein. Firma produkowała lokomotywy, wagony kolejowe i tramwajowe, motopompy, turbiny wodne i wiele innych urządzeń technicznych.
Przed pierwszą wojną światową zakłady RLR miały 14 zakładów nie tylko w Królestwie Polskim ale także w Baku, Kijowie,Moskwie, Odessie, Petersburgu i Tyflisie (od 1936 roku-Tbilisi). Po wojnie i rewolucji pozostał tylko warszawski zakład. Resztę znacjonalizowano.
znak LRL.png
Od r. 1937 rozpoczęto w zakładach LRL montaż samochodów osobowych z elementów przywożonych z USA. Ale nie tylko Chevroleta-także Buicka. I taki właśnie BUICK zagrał epizod w filmie.
BUICK 1938 I.JPG
BUICK 1938 4-door.jpg
Był to bardzo drogi samochód i jego sprzedaż była niewielka.
W USA produkowano także wersję z powiększonym bagażnikiem. Z dopłatą.
W zakładach Lilpopa (tak się powszechnie wtedy mówiło) montowano jednak przede wszystkim Chevrolety.
CHEVROLET LRL 2.JPG
Chevrolet Master 1938.jpg
Montowano tam także samochody ciężarowe z tradycyjną kabiną kierowcy oraz nowocześniejsze modele typu COE-cab over engine czyli kabina nad silnikiem.
Chevrolet COE 1939.jpg
Rzecz polegała na tym, że umieszczenie kabiny nad silnikiem umożliwiało przy niezmienionej długości całego pojazdu przedłużenie skrzyni ładunkowej.
Na ciężarowych podwoziach montowano także nadwozia autobusów.
chevrolet.183fs.jpg
Do Warszawy zamówiono łącznie 60 szt. Chevroleta 183 FS. Jednak ostatnią transzę przejęło wojsko i część Chevroletów 183FS w 1939 r. jako rządowe samochody ewakuacyjne trafiło do Rumunii.
Ciekawostka!
Powstańczy samochód pancerny został zbudowany na podwoziu ciężarówki Chevrolet.
C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.