Strona 1 z 1

DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 00:24
autor: Catadero
Dzikowisko to coroczny (w zasadzie) zjazd posiadaczy motocykli Junak. Tych prawdziwych Junaków ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli a nie chińskich wydumek zaopatrzonych w kupione logo.
logo.jpg
Tegoroczny spęd jeszcze trwa więc jesteście najszybciej poinformowaną grupą. :brecht:
Dzikowisko 1.JPG
Prace nad nowym, polskim, ciężkim motocyklem rozpoczęto w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w W-wie już w 1952 roku. Planowano silnik o pojemności ok.500 cm3 ale w ostateczności otrzymał pojemność 350 cm3. Na wystawie X-lecia we Wrocławiu (sierpień 1954) pokazano prototyp motocykla wykonany przy pomocy Warszawskiej Fabryki Motocykli o nazwie "JUNAK".
Ponieważ były problemy z ulokowaniem produkcji zdecydowano, że kompletne silniki będą wykonywane w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Łodzi a pozostałe elementy i montaż będzie odbywał się w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, których nazwę wkrótce zmieniono na Szczecińską Fabrykę Motocykli.
Pierwszą próbną serię 30 sztuk pojazdów wykonano w roku 1956. Produkcję rozpoczęto w roku 1957. Był to model M 07.
W roku 1958 na bazie motocykla Junak M 07 wykonano prototyp trójkołowego towarowego motocykla Junak o ładowności 300kg + 2 osoby i nadano mu symbol B20. Konstrukcja była zmontowana w ten sposób, że można było zdemontować skrzynię towarową z ramą i kołami i zastąpić ją tradycyjną ramą z kołem 19".
Zmodernizowano prototyp i za podstawę konstrukcji przyjętą nowszą wersję Junaka o oznaczeniu M10. Zatwierdzoną konstrukcję rozpoczęto produkować w roku 1960.
Wciąż jeszcze pasjonatom Junaka udaje się odbudować trójkołowego Junaka co widać czasem na spotkaniach miłośników marki.
Oto jeden z nich. "Reanimacja" została wykonana przez kolegą Tadzia z okolic Trójmiasta.
B-20 A.JPG
B-20 B.JPG
B-20 C.JPG
B-20 D.JPG
Motocykl jest w pełni sprawny.

C.

(część dalsza relacji nastąpi)

Re: DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 01:14
autor: Shadows
Wspaniały....tylko po co mu to lusterko?

Re: DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 08:06
autor: Catadero
Shadows pisze:
23 maja 2021, o 01:14
Wspaniały....tylko po co mu to lusterko?
To już chyba inicjatywa właściciela. Motocykl zarejestrowany jako zabytkowy, więc podlega szczególnym przepisom. W oryginale lusterka nie było (chyba).

Kolejny egzemplarz to pieczołowicie odtworzony Junak M 07 R (rajdowy).
W Szczecinie, w SFM powstał w 1958 roku skromny dział konstrukcyjny. Powstały tam dwie modyfikacje pierwotnego modelu M 07-krosowy i rajdowy. Modyfikacje, ponieważ konstruowanie polegało na odchudzeniu motocykli i zmodyfikowaniu zawieszenia i układu zasilania oraz kilku drobiazgów.
Junak M 07 C a.JPG
Junak M 07 C b.JPG
Junak M 07 C c.JPG
Jak na tamte czasy motocykle spisywały się dobrze a zawodnicy zdobywali początkowo nawet złote medale. Była to także zasługa naszych bardzo zdolnych i sprawnych motocyklistów.
W XVI Międzynarodowym Rajdzie Tatr Junaki zajęły drugie i trzecie miejsce. W Sześciodniówce w 1958 r. wystartowało 15 polskich zawodników a efektem było 8 złotych medali. Niestety rok później junaki gremialnie posypały się technicznicznie-klapa.
Potem kolejno: 1960-dwa srebrne medale w SixDays, 1962-w ramiedzynarodowym Rajdzie Tatrzańskim Wielka Nagroda Tatr i Międzynarodowa Nagroda Fabryczna dla zespołu SFM. A w Sześciodniówce 4 złote medale. 1963-Wielka Nagroda Tatr.

Jednak technika nie stała w miejscu a firmy motocyklowe dysponowały rozbudowanym zapleczem technicznym i sporymi pieniędzmi. Pasmo sukcesów się urwało i w 1965 SFM zamknęła dział sportu.

W tzw "międzyczasie" modernizowano model M 07 i poprzez przejściówkę dotarto do nowszej wersji-M 10-o nieco lepszych osiągach i zmienionej stylistyce. Jednocześnie wzrastała ilość wyprodukowanych motocykli. W roku 1958 wypuszczono na rynek 2800 motocykli a dwa lata później było to już 12 tysięcy.
JUNAK M 10.JPG
C.

cdn

Re: DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 09:10
autor: Catadero
Konstruktorzy motocykla Junak przewidywali, że do tak ciężkiego motocykla będzie można zamontować wózek boczny dla pasażera. Skonstruowano zatem taki wózek nadając mu nieskomplikowaną i prostą nazwę-WB-1.
Tłoczona ze stalowej blachy gondola na solidnej, amortyzowanej ramie znakomicie się sprawdza. Współcześnie też.
Junak z koszem 1.JPG
Junak z koszem 2.JPG
Junak z koszem 3.JPG
Oczywiście posiadacze motocykli lubią przy nich "dłubać" a to wiąże się z różnymi modyfikacjami. Na przykła przedłużanym przednim zawieszeniem czy "rogatą" kierownicą.
Dzikowisko 2021 6.JPG
Czasem jednak modyfikacje idą dalej.
To praktycznie niczym zewnętrznie nie wyróżniający się motocykl. Jednak widać, że zastosowano w nim inny niż fabryczny gaźnik (obecnie jest AMAL)
J alt roz 8.JPG
Po rozmowie z właścicielem wiem, że są i inne modyfikacje-Na czopie wału, wewnątrz obudowy silnika zamontowany jest alternator a w miejscu prądnicy (także pod obudową) znajduje się elektryczny rozrusznik od "japończyka".
J alt-roz 1.JPG
J alt roz 6.JPG
C.

cdn

Re: DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 13:45
autor: Catadero
Jeszcze 2 ładne, zadbane Junaki M 10.
Junak biały.JPG
Junak bu.JPG
Zlot to spotkanie przede wszystkim w celu wymiany doświadczeń ;)
No może nie przede wszystkim
To czas na odnowienie znajomości, napicie się piwa, rozrywkę.
Klasyczną konkurencją każdego dzikowiska jest rzut wałem z silnika Junaka.
Metody są różne a zwycięża ten, kto rzuci najdalej. Wiek, płeć i techniki dowolne-liczy się wynik.
Dzikowisko R 6.JPG
Dzikowisko rzut 8.JPG
Dzikowisko rzut 11.JPG
Dzikowisko rzut 14.JPG
Dzikowisko rzut 15.JPG
Dzikowisko rzut 17.JPG
Dzikowisko rzut 2.JPG
Nagrodą jest widoczna na zdjęciu skrzynka piwa. :-D

Odbywają się również rodzinne jazdy motocyklami-po terenie zamkniętym.
Dzikowisko 2021 3.JPG
Dzikowisko 2021 4.JPG
C.

cdn

Re: DZIKOWISKO

: 23 maja 2021, o 13:55
autor: Catadero
Dzikowisko R3.JPG
Dzikowisko R4.JPG
Dzikowisko 2021 R 14.JPG
Dzikowisko 2021 9.JPG
Dzikowisko 2021 10.JPG
C.