DZIKOWISKO
: 23 maja 2021, o 00:24
Dzikowisko to coroczny (w zasadzie) zjazd posiadaczy motocykli Junak. Tych prawdziwych Junaków ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli a nie chińskich wydumek zaopatrzonych w kupione logo.
Prace nad nowym, polskim, ciężkim motocyklem rozpoczęto w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w W-wie już w 1952 roku. Planowano silnik o pojemności ok.500 cm3 ale w ostateczności otrzymał pojemność 350 cm3. Na wystawie X-lecia we Wrocławiu (sierpień 1954) pokazano prototyp motocykla wykonany przy pomocy Warszawskiej Fabryki Motocykli o nazwie "JUNAK".
Ponieważ były problemy z ulokowaniem produkcji zdecydowano, że kompletne silniki będą wykonywane w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Łodzi a pozostałe elementy i montaż będzie odbywał się w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, których nazwę wkrótce zmieniono na Szczecińską Fabrykę Motocykli.
Pierwszą próbną serię 30 sztuk pojazdów wykonano w roku 1956. Produkcję rozpoczęto w roku 1957. Był to model M 07.
W roku 1958 na bazie motocykla Junak M 07 wykonano prototyp trójkołowego towarowego motocykla Junak o ładowności 300kg + 2 osoby i nadano mu symbol B20. Konstrukcja była zmontowana w ten sposób, że można było zdemontować skrzynię towarową z ramą i kołami i zastąpić ją tradycyjną ramą z kołem 19".
Zmodernizowano prototyp i za podstawę konstrukcji przyjętą nowszą wersję Junaka o oznaczeniu M10. Zatwierdzoną konstrukcję rozpoczęto produkować w roku 1960.
Wciąż jeszcze pasjonatom Junaka udaje się odbudować trójkołowego Junaka co widać czasem na spotkaniach miłośników marki.
Oto jeden z nich. "Reanimacja" została wykonana przez kolegą Tadzia z okolic Trójmiasta. Motocykl jest w pełni sprawny.
C.
(część dalsza relacji nastąpi)
Tegoroczny spęd jeszcze trwa więc jesteście najszybciej poinformowaną grupą. 
Ponieważ były problemy z ulokowaniem produkcji zdecydowano, że kompletne silniki będą wykonywane w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Łodzi a pozostałe elementy i montaż będzie odbywał się w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, których nazwę wkrótce zmieniono na Szczecińską Fabrykę Motocykli.
Pierwszą próbną serię 30 sztuk pojazdów wykonano w roku 1956. Produkcję rozpoczęto w roku 1957. Był to model M 07.
W roku 1958 na bazie motocykla Junak M 07 wykonano prototyp trójkołowego towarowego motocykla Junak o ładowności 300kg + 2 osoby i nadano mu symbol B20. Konstrukcja była zmontowana w ten sposób, że można było zdemontować skrzynię towarową z ramą i kołami i zastąpić ją tradycyjną ramą z kołem 19".
Zmodernizowano prototyp i za podstawę konstrukcji przyjętą nowszą wersję Junaka o oznaczeniu M10. Zatwierdzoną konstrukcję rozpoczęto produkować w roku 1960.
Wciąż jeszcze pasjonatom Junaka udaje się odbudować trójkołowego Junaka co widać czasem na spotkaniach miłośników marki.
Oto jeden z nich. "Reanimacja" została wykonana przez kolegą Tadzia z okolic Trójmiasta. Motocykl jest w pełni sprawny.
C.
(część dalsza relacji nastąpi)