14 września - 93 lata temu.
: 12 wrz 2020, o 21:43
Kiedy panowie Joseph Lamy i Emile Akar w 1921 roku założyli małą wytwórnię "jeździdełek" na 34 rue du Chemin-Vert w XI dzielnicy Paryża nie spodziewali się, że nazwa ich samochodu na stałe zapisze się w...sztuce tańca.
Ich firma-Ste Nouvelle pour l'Automobile Amilcar rozwijała się tak dynamicznie, że już 3 lata później zabrakło miejsca dla zakładu w Paryżu i firma przeniesiona została do Saint Denis.
Produktem fabryki były samochody. Małe, lekkie, maksymalnie dwuosobowe z silnikiem nie większym niż 1100 cm3. Otrzymały one nazwę CYCLECAR i wyróżniały się niezwykle prostą, wręcz ascetyczną budową. Karoseria zwykle nie miała dachu a napęd ze skrzyni biegów najczęściej przenoszony był na jedno tylne koło płaskim pasem. Zbędne zatem było też sprzęgło, bo odłączanie napędu odbywało się poprzez poluzowanie pasa. Jeśli napęd odbywał się łańcuchem na jedno tylne koło-sprzęgło już było konieczne, jednak w obu przypadkach nie był potrzebny mechanizm różnicowy. Hamulce były tylko na tylne koła.
Panowie Lamy i Akar pierwszy swój pojazd marki AMILCAR wystawili na Paris Motor Show w październiku 1921 roku. Brak danych czy otrzymali jakiekolwiek wyróżnienie.
Samochody jednak się sprzedawały, bo za sprawą poparcia rządowego produkcja i zakup takiego cyclecara było popierane wieloma ulgami podatkowymi ( w samej tylko Francji w czasach 1910-1930 działało 106 producentów cyclecarów).
Pojazdy Amilcar sprzedawały się nieźle a firma unowocześniała wciąż swoje wyroby. Na rynek trafiały nowe modele-nawet o zacięciu sportowym. Na przykład CGS-Grand Sport z 1924 roku miał czterocylindrowy silnik dolnozaworowy 1074 cm3, skrzynię biegów o trzech przełożeniach i hamulce na 4 koła. Rozwinięciem był kolejny model-CGSS, który na licencji był produkowany także w Niemczech jako PLUTON, w Austrii jako GROFRI i we Włoszech jako AMILCAR ITALIANA.
CDN
Ich firma-Ste Nouvelle pour l'Automobile Amilcar rozwijała się tak dynamicznie, że już 3 lata później zabrakło miejsca dla zakładu w Paryżu i firma przeniesiona została do Saint Denis.
Produktem fabryki były samochody. Małe, lekkie, maksymalnie dwuosobowe z silnikiem nie większym niż 1100 cm3. Otrzymały one nazwę CYCLECAR i wyróżniały się niezwykle prostą, wręcz ascetyczną budową. Karoseria zwykle nie miała dachu a napęd ze skrzyni biegów najczęściej przenoszony był na jedno tylne koło płaskim pasem. Zbędne zatem było też sprzęgło, bo odłączanie napędu odbywało się poprzez poluzowanie pasa. Jeśli napęd odbywał się łańcuchem na jedno tylne koło-sprzęgło już było konieczne, jednak w obu przypadkach nie był potrzebny mechanizm różnicowy. Hamulce były tylko na tylne koła.
Panowie Lamy i Akar pierwszy swój pojazd marki AMILCAR wystawili na Paris Motor Show w październiku 1921 roku. Brak danych czy otrzymali jakiekolwiek wyróżnienie.
Samochody jednak się sprzedawały, bo za sprawą poparcia rządowego produkcja i zakup takiego cyclecara było popierane wieloma ulgami podatkowymi ( w samej tylko Francji w czasach 1910-1930 działało 106 producentów cyclecarów).
Pojazdy Amilcar sprzedawały się nieźle a firma unowocześniała wciąż swoje wyroby. Na rynek trafiały nowe modele-nawet o zacięciu sportowym. Na przykład CGS-Grand Sport z 1924 roku miał czterocylindrowy silnik dolnozaworowy 1074 cm3, skrzynię biegów o trzech przełożeniach i hamulce na 4 koła. Rozwinięciem był kolejny model-CGSS, który na licencji był produkowany także w Niemczech jako PLUTON, w Austrii jako GROFRI i we Włoszech jako AMILCAR ITALIANA.
CDN