Karol

O wszystkim i o niczym, na serio i dla zabawy
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Catadero
Forumowy reporter
Forumowy reporter
Posty: 1668
Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
Województwo: Wybierz
Has thanked: 114 times
Been thanked: 352 times

Karol

Post autor: Catadero »

introducing

Francuz, Mede de Sivrac zasłużył się dla szerokich mas wynalezieniem w 1790 roku i zbudowaniem pojazdu biegowego. Drewniana rama, dwa koła, kawałek skóry pod tyłek i poprzeczka do trzymania. Tylko do trzymania. Siedzący człowiek odpychał się nogami i poza utrzymaniem równowagi nie miał nic innego "do roboty". Tyle, że nie mógł się za bardzo rozpędzać, bo poza tym że pojazd nie miał hamulców to także nie było możliwości nim skręcać-drążek był zamocowany na sztywno.
celerifere.JPG
continue

29 kwietnia 1785 urodził się w Karlsruhe chłopiec. Nadano mu imiona Karl Friedrich Christian Ludwig co w połączeniu z tytułem barona i nazwiskiem dało dość długi "nick".
Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn.
Karl Drais.jpg
I ten, wielu imion chłopak, już jako mężczyzna wpisał się w historię techniki wieloma wynalazkami. Wcześniej jednak ukończył liceum i został studentem szkoły dla zarządców leśnych. I w tym zawodzie rozpoczął pracę. Jednak jego pociąg do techniki ujawnił się dość wcześnie. W 1812 roku skonstruował aparat do zapisu muzyki z pianina na papier a rok później zaprezentował czterokołowy pojazd napędzany za pomocą korb, przekładni i siły mięśni. Drugi tego typu, lekko zmodyfikowany wynalazek' przedstawił w 1814 roku. Opublikował także kilka prac matematycznych.
Jednak chyba największym osiągnięciem było zbudowanie zmodyfikowanego pojazdu Francuza-pojazdu biegowego ze skręcanym kołem przednim. Co prawda w dalszym ciągu nie było w nim hamulców a napęd tylko poprzez odpychanie się nogami od podłoża ale to już był przodek dzisiejszego roweru.
pojazd biegowy.JPG
12 czerwca 1817 roku nastąpiła publiczna prezentacja-w Mannheim na najlepszej drodze w okolicy. Baron Drais przejechał 7 i pół kilometra do Schwetzingen i drugie tyle w drodze powrotnej. Podróż zajęła mu lekko ponad godzinę czyli można przyjąć średnią prędkość ca. 15 km/godz.
Ponieważ Karl był urzędnikiem państwowym to w Badenii nie mógł być przedsiębiorcą. Więc nie mógł sprzedawać swojego wynalazku. Jednak Wielki Książę Karl w 1818 roku wydał dekret chroniący wynalazek Draisa. To był ówczesny rodzaj patentu. Mianował go także profesorem mechaniki i wspomógł rentą pieniężną.
Wynalazek Draisa zaczął być popularny. Jednak drogi miały głębokie koleiny wyżłobione przez konne wozy. Zatem użytkownicy "biegówek" zazwyczaj poruszali się traktami pieszymi, co wobec sporej masy drewniaka i braku hamulców powodowało wiele zagrożeń. I dlatego władze Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i miasta Kalkuta zakazały pod wysoką karą użytkowania tego pojazdu. I chociaż od nazwiska wynalazcy nazywano go drezyna to nazwa ta przetrwała do dnia dzisiejszego jako określenie zupełnie innego pojazdu. To także wynaleziony przez Draisa pojazd-tyle, że czterokołowy i szynowy.
Na długie lata zapomniano o dwukołowych drezynach biegowych. Karol wyjechał do Brazylii by pracować tam jako zarządca. Powrócił do Niemiec pięć lat później i w Mannheim wynalazł stenograf posługujący się 16 znakami. Jest także wynalazcą maszyny do pisania...oraz maszynki do mielenia mięsa.
Biegową drezynę Draisa w 1861 roku zmodernizował francuski kowal-Pierre Michaux dodając hamulce oraz napęd pedałami zamocowanymi na osi przedniego koła.
Michaux.jpg
Jednak Drais już tego nie zobaczył. Po śmierci ojca, w 1830, stracił poparcie księcia Badenii a z nieznanych powodów w 1838 dokonano na niego zamachu. Przeżył. W latach 1839-45 mieszkał w jednej z okolicznych wsi gdzie prowadził prace nad wcześniej wspomnianym pojazdem szynowym.
Jako demokrata poparł Wiosnę Ludów i w 1849 roku zrzekł się szlachectwa i tytułów. Od tej chwili był obywatelem Karl'em Drais. Po upadku rewolucji obywatel Drais został uznany przez rojalistów za szaleńca i próbowano go zamknąć w zakładzie dla obłąkanych. Odebrano mu rentę.

ended

I tak biedny i opuszczony wynalazca, obywatel Karol Drais, zmarł w Karlsruhe 10 grudnia 1851 roku.

********************************************************************************************************************

Dzisiaj jest 165 rocznica Jego śmierci.


C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
These users thanked the author Catadero for the post (total 2):
Festungbarima
Rating: 11.11%
ODPOWIEDZ

Wróć do „Na każdy temat”